terug
|
Ermelo
is Zo! Margrietschool (2013)
|
|
|
20 maart 2013
Margrietschool
bezoekt Landgoed Oud Groevenbeek.
Voor ons project " Ermelo
is zo’, gingen wij met groep 8 op excursie naar landgoed Oud
Groevenbeek.
Met vier gidsen zijn we in
groepjes op pad geweest . Het was heel leuk en we hebben veel
geleerd.
Op school hebben we in groepjes
opgeschreven wat we geleerd / gehoord hebben .
- Het verhaal van Hendrik
Potje.
- De spechtenflat
- Douglas boom uit Canada,
waar masten voor schepen van werden gemaakt.
- De Groevenbeek, Volenbeek en
de Spreng.
- Het Judasoor
- De grafheuvels uit de
steentijd
- Jugendstil gebouw
- Hoe meer beuken om een
landhuis , hoe rijker de mensen waren .
- De boeren maakten wallen om
hun land af te zetten.
- Watertoren met vleermuizen
- Papiermolen
- Uitkijktoren op de Molenberg
stond er 10 jaar .
- Hoe de beek is ontstaan
- Welke dieren er op de heide
leven
- De functie van de watertoren
- Het Koetshuis , war de
koetsier op de zolder boven de paarden sliep.
- Waarom de beken soms droog
staan
- De eigenaren van het
landhuis werden in hun eigen tuin begraven.
- Het verschil tussen de
naalden van een spar en de den.
- Een sprengkop is een groot
gat waar regen in komt en die regen ging dan via de beek naar
bijvoorbeeld de Watermolen.
- De lariks is de enige boom
waarvan de naalden in de herfst uitvallen. Van de den en de spar
niet
|
|
Bezoek aan de dansende bomen van Drie
|
Groep 6 van basisschool de Margriet heeft de afgelopen weken gewerkt aan het project Ermelo is zó! In de klas hebben we hier aandacht aanbesteed aan de hand van de
leskisten die we gekregen hadden. Er zaten allerlei leuke materialen in die de voor de nodige leuke gesprekken zorgden. De kinderen vonden het erg interessant. De sagen van het Solsegat en de materialen spraken erg aan. Als afsluiting gingen we de hele ochtend met twee boswachters naar het bos bij Boshuis Drie. Bepakt met rugzakken, voorzien van regenkleding (hadden we helaas nodig), plastic zakken en eten en drinken gingen we op weg. Het thema van de excursie was struinen door de bossen. Het beleven stond centraal. Dit hebben we geweten. Er waren allemaal leuke opdrachten waarbij de zintuigen geprikkeld werden. Zo hebben de kinderen geluisterd naar de geluiden van het bos, geroken aan de bosgeuren, gevoeld aan bomen en struiken en de dieren (en hun poep) bekeken. Vooral het laatste was erg interessant. De kinderen moesten bijvoorbeeld een geurencocktail maken, geblinddoekt voelen aan bomen en deze later weer opzoeken, een kunstwerk maken met natuurlijke materialen en het identieke zoeken. Dit laatste lukt helaas niet, in de natuur is niets helemaal identiek. Moe maar voldaan keerde we aan het einde van de ochtend weer terug bij Boshuis Drie. Iedereen heeft genoten van deze leuke excursie!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|